mapa itinerari 2

Itinerari 2

Descripció

Itinerari amb punts de referència:
Santa Maria de Martorelles- Font Sunyera- Font de Sant Domènec i el Ca- Font de la Teula- Turó d’en Galzeran - Font del Ferro- Font Sunyera- Santa Maria de Martorelles.
Fitxa tècnica:
Distància: 8, 6 km.
Temps aproximat: 3 hores.
Desnivell: 305 metres de pujada i 305 metres de baixada.
Dificultat: mitjana, la pujada pel bosc i al turó d’en Galzeran és una mica feixuga.
Punts d’aigua: La font Sunyera acostuma a rajar, les altres tres tenen un cabal molt condicionat per les pluges.

Descripció:
Aquest itinerari té un primer tram amb poc desnivell que transcorre paral·lel al torrent de la font de Baix, i arriba fins a la font Sunyera. A partir d’ara ens tocarà remuntar la vessant obaga de la serralada litoral i entrar en el Bosc Bonic, boscúria formada per alzines, roures, avellaners,... situada als contraforts del turó de Galzeran i Castellruf, per arribar primer a la font de Sant Domènec i el Ca, i després a la font de la Teula situada al costat d’una paret rocosa. Ara ve la part més feixuga de la ruta ja que farem un camí d’anada i tornada fins al turó d’en Galzeran, fita més alta del municipi a on les vistes de les dues vessants de la serralada són insuperables. Ara només ens quedarà baixar a prop de la font de la Teula, visitar la font del Ferro i descendir fins a la font Sunyera, per desfer el tros conegut i tornar al poble.

- 0h. 0 Km. 181 m. Santa Maria de Martorelles. Sortim de la plaça Joan Matons, pugem pel carrer de la Font del Ca tot deixant la masia Can Ferriols a l’esquerra, si parem atenció entre les esquerdes dels murs de les cases del poble, podem trobar algun drac comú. El camí puja suaument i ens allunyarà del nucli urbà en direcció a la serra. A la nostra dreta veiem horts i a sota el torrent de la Font de Baix. Deixem pista amb una cadena a l’esquerra (camí de tornada de l’itinerari 1). Més tard el carrer es transforma en una pista, passem cadena, veiem un rètol del Parc de la Serralada Litoral, i una curiosa construcció a la dreta. La vegetació està constituïda per alzines, oms, llentiscles, vegetació herbàcia,.... A l’esquerra deixem una clariana amb una antiga pedrera, girem cap a l’esquerra després de deixar un camí a la dreta. El terreny està format per sauló erosionat, veiem gramínies als marges. Deixem camí a la dreta i un corriol ascendent a l’esquerra. A la dreta veiem més a prop el torrent de la Font de Baix, amb vegetació de ribera, com els pollancres. Deixem un parell de corriols a la dreta que baixen al torrent. Arribem a una clariana amb plataners, deixem la pista que puja suaument i entrem entre els plataners, deixant un pou a la dreta.

- 20 min. 1 Km. 230 m. Font Sunyera. Situada entre els plataners, en una mena de construcció semblant a una bauma, forma un torrentet, a on podrem trobar larves de salamandra. Sentim el cant de la puput, aquest ocell distribuït per tot el litoral mediterrani, viu a boscos i zones obertes, el podem veure pel terra alimentant-se d’insectes. Pugem pel corriolet que surt per la dreta de la font a la pista d’abans, i el seguim a la dreta. El paisatge està format per alzines, i algun pi, al sotabosc podem veure falgueres, ortigues, dents de lleó,.... estem en el Bosc Bonic. Quan portem uns 150 metres des de la font, a mà esquerra ens surt un corriol ascendent, que deixa un avellaner a la dreta, just quan la pista comença a enfilar-se fort. Podem sentir els cants del ocells forestals, el bosc és esplèndid, l’últim tram té un pendent més fort, arribem a un camí transversal, l’agafem a l’esquerra, una mica més tard el deixarem i veurem a la dreta una font ( enlairada a uns 20 metres), una petita cova i una taula en una clariana.

- 30 min. 1,3 Km. 260 m. Font de Sant Domènec i el Ca. Al costat d’un magnífic roure, només raja quan les pluges han estat abundants. Retrocedim tot deixant a la dreta el caminet pel qual hem pujat. Anem pujant per una torrentera molt erosionada per la força de l’aigua, la vegetació arbòria està dominada per alzines amb algun roure, i el sotabosc per heures, marfull, falgueres com la falzia de bosc, molsa, bruc, i galzeran entre d’altres. Després de pujar una estona rebutgem un camí a l’esquerra amb unes pedres al inici, més tard el camí es bifurca, prenem el de l’esquerra. Al terra veiem rastres de senglars (no és recomanable transitar per aquests camins en època de caça). Arribem a un camí perpendicular, a la dreta aniríem a la font del Ferro i a l’esquerra a la font de la Teula i el turó del Galzeran. Agafem primer el camí de l’esquerra, en un principi pla i després en suau descens, sentim el cant dels ocells forestals. Deixem un corriol a la dreta, que després agafarem i un altre a l’esquerra, pocs metres després deixem el corriol que portàvem i anem a la dreta pujant per una torrentera.

- 1 h. 2,3 Km. 355 m. Font de la Teula. Al final de la torrentera, situada a una paret rocosa per on regalima l’aigua entre heures, hepàtiques, molses i falgueres capil·leres. També trobem un broc i un petit bassiol (utilitzat per les salamandres de la zona per deixar les seves larves). Retrocedim i pugem pel corriol erosionat que ens queda a l’esquerra (abans a la dreta), primer és un xaragall, després millora una mica, però a trams està una mica tapat per la vegetació. Sortim a un camí perpendicular, a la nostra dreta tenim una torre elèctrica, anem a l’esquerra. El camí és més ample però es troba una mica colonitzat per la vegetació herbàcia. Arribem a una pista gran que agafem a la dreta, el terreny és més obert. Deixem un camí a la dreta. A la dreta veiem vistes del Vallès amb Montserrat al fons. Tornem a deixar un altre camí a la dreta. Arribem a una pista gran amb un pal indicador, a l’esquerra aniríem al Coll de Font de Cera, anem a la dreta en direcció a la Conreria. Caminem per la carena de la serra enfront nostre veiem la torre de guaita del turó d’en Galzeran, a la dreta els boscos litorals en primer terme, a sota nostre Santa Maria, amb tota la plana del Vallès i les serres prelitorals al darrera. Agafem una pista a l’esquerra amb indicacions al turó d’en Galzeran. Pugem deixant una tanca a l’esquerra que protegeix unes vinyes, comencem a veure la vessant de solana i el mar, sota nostre Alella i el Masnou.

- 1h 35 min. 3,7 Km. 485 m. Turó d’en Galzeran. Coronat per una torre de guaita, som a la màxima alçada del terme municipal. Les vistes són insuperables: en primer terme la Conreria, Tiana i l’observatori, al darrera Barcelona, i les serres de Collserola, Garraf i l’Ordal. Retrocedim, arribem a la bifurcació d’abans, i deixem a la dreta el camí cap al Coll de Font de Cera. Baixem, pel camí podrem veure alguna sargantana comuna corrent davant nostre. Vigilem no passar-nos el camí a l’esquerra desdibuixat pel que hem sortit, com a referència dir que surt abans que la pista s’enfili bruscament i a la dreta del camí trobem un roure. Agafem el corriol a la dreta que ens surt al costat de la torre elèctrica i baixem.

- 2h 5 min. 5,3 Km. 350 m. Immediacions font de la Teula. Anem a l’esquerra, deixem a la dreta el camí pel que hem pujat i anem recte. Poc després deixem un camí a la dreta que ens faria baixar al poble tot comunicant amb el camí que hem fet de pujada. A partir d’aquí ve un recorregut opcional per a visitar un petit toll forestal. Uns metres després agafem el primer corriol en baixada, entre fullaraca de roure, i a l’esquerra una mica elevat trobem un toll d’aigua permanent amb una població de peixos no autòctons i falgueres cues de cavall als marges. Retrocedim fins al camí que portàvem. Continuem caminant cap a la dreta, arriba un moment que la vegetació ens permet veure unes vistes a la dreta de la serra prelitoral. Arribem a una clariana amb avellaners, i un camí ascendent a la esquerra que rebutgem, just aquí surt un corriol descendent a la dreta que agafem.

- 2h 15 min. 6 Km. 340 m. Font del Ferro. Broc situat a una petita cavitat vertical amb un bassiol, entre avellaners, falgueres i alguna alzina. Després de gaudir del indret retrocedim en pujada, i continuem pel camí que portàvem, que entre talussos argilosos i alzines ens portarà en pujada a una pista transversal. A l’esquerra, al fons, veiem el turó d’en Galzeran. Anem a la dreta per una zona amb més insolació poblada per pins, el camí baixa. Després d’una estona baixant deixem el camí que va recte i anem a la dreta, podem veure algun gaig forestal. Deixem un camí a la dreta ascendent. Veiem papallones a sobre del lilà de terra, planta herbàcia de flors rosades i sargantanes comunes prenent el sol. A la dreta veiem el torrent de la font de Baix, amb falgueres i avellaners, vegetació que creix en zones humides. Deixem el corriol a l’esquerra pel que hem pujat.

- 2h 45 min. 7,6 Km. 230 m. Font Sunyera. Ara només ens queda desfer el tros conegut fins a la plaça Joan Matons.